Van sloebermoeder naar fitte mama!

Van sloebermoeder naar fitte mama!


Geschreven door: Roxhealthy

Vandaag ging ik met mijn nichtjes naar een overdekte kinderspeeltuin, waar de meiden hun energie kwijt konden. (Wat ze helemaal geweldig vonden, zacht uitgedrukt, gelukkig mijn missie is ook weer geslaagd!) Eenmaal toen de meiden hun “gang” gingen, nam ik de kans om een beetje rond te kijken, naar kinderen, ouders, alle indrukken nam ik in mij op!

Er zaten ook ouders bij die helemaal “uitgeblust” eruit zagen, dat ze even blij waren dat hun kind(eren) hun gang konden gaan. Maarrrrr ik geef toe, er waren kinderen bij die “brullend, stampend” bij hun ouders stonden en dat een van de ouder uit pure wanhoop, een ijsje voor hun kind ging halen, in hoop dat hun kind rustiger werd (Dit was overigens ook gelukt, kind gelukkig en ouders gelukkig.)

Dus daarom bij deze geef ik hieronder tips om weer een fitte moeder te worden, lees en leer! Sporten kan nog steeds als je moeder bent, je pakt het alleen anders aan. De gouden regels voor fitte mama’s:

  • Plan het in. Sport op vaste dagen. Zodat je weet, oké vandaag is maandag, dat is mijn sportdag, maak hierover afspraken met je vriend of man en vraag of hij er rekening mee houdt, zodat er niets tussen kan komen. Van sporten krijg je namelijk een energieboost!!
  • Kies wat je doet op basis van jouw situatie en die van je gezin. Is het onmogelijk om naar een sportschool te gaan ivm jouw kinderen? Maak een leuke uitje van naar een speeltuin, kinderen zijn gelukkig. Voorbeelden: Dat je kan doen in een speeltuin is, je gaat met je voeten op een schommel en je gaat op je handen leunen en je trekt de schommel naar jouw borstkast toe, en je kunt bank dips doen voor je armen. (Dus genoeg oefeningen!) Of ga lekker flink wandelen met een kinderwagen.
  • Zorg voor een gezonde, regelmaat eetpatroon. Ga niet aan onzin beginnen zoals aan de shakes. Zorg ervoor dat je VERSE&PURE producten eet. Langzame koolhydraten, goede eiwitten, en juiste vetten.
  • Lust jouw kind weinig? Eet 2 ons groenten en 2 keer fruit per dag dé slogan van het Voedingscentrum. Klinkt gemakkelijk toch? Maar wat nou als je bij de meeste groenten afkeuring krijgt van het kind? ‘Ik lust het niet!’ , ‘dat vind ik niet lekker’ , Bij veel gezinnen met een slecht-etende peuter is het eten steeds weer een reden tot spanning over en weer. Dit voelt een kind ook aan. Maak een spelletje van het eten. Leg wat aardappelen, vlees en groente op een bord. Het kind mag zijn ogen dicht doen en jij stopt iets in zijn of haar mond. Raad maar wat het is!
  • Neem voldoende slaap! Zo belangrijk, dat geldt voor elk mens. Maar als je een kleine drummeltje hebt, en kun je NOG even niet heel de nacht doorslapen, ga dan als het mogelijk is tussen de middag ook even POWERNAPPEN!
  • Maak een goede planning. Samen met jouw huishouden, dit geeft voor iedereen wat rust! Hoe? Denk aan een agenda of grote schema, zodat iedereen weet wat er moet gebeuren, maak duidelijke afspraken met elkaar. En geniet van elk momentje!

Kort samen gevat: “Stel jezelf op de eerste plaats en maak tijd voor JEZELF!”


Net zoals je werk en vrije tijd ook gepland moet worden, dus voor sporten moet je ook tijd maken, maar je kunt ook kleine aanpassingen doen, bijvoorbeeld tijdens het koken even paar keer squatten of paar tellen springen of joggen. Het klinkt niet leuk en misschien wel stom maar het werkt echt! Een afspraak in je agenda, ook al is die met jezelf, het voelt echt als een afspraak. Maak jezelf tot prioriteit: je wilt geen afspraak met jezelf missen, toch?

Geef nooit een gezonde levensstijl op! Ook niet als je zwanger bent, of als je net een drummeltje hebt of als je “te druk hebt “ KLETSKOEK! Smoesjes verzinnen, kunnen sommigen goed! Regen? Te druk? Energieloos? Geen oppas? Dit is echt heel jammer. Sommige vrouwen weten niet hoe belangrijk een gezonde levensstijl is als je moeder bent. Het is erg belangrijk om bewegen niet op te geven, dit kan een energieboost geven!

Mijn laatste wijze woorden zijn: Kom van de bank af, vind een vast moment waarop je kunt sporten en doe het gewoon! Je hoeft echt niet zes keer per week in de sportschool te staan…..

Wil je meer tips over een gezonde lifestyle? Volg dan ROXHEALTHY op Facebook…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.